80. výročí světového rekordu Praha - Chartúm

Dnes si připomínáme významný den, který se neodmyslitelně zapsal do historie studénecké Vagónky.

V leteckých dílnách tehdejší Moravsko-slezské vozovky a.s., Studénka, (jak zněl původní název podniku) pod vedením šéfkonstruktéra Ing. Karla Tomáše bylo sestrojeno letadlo s označením Tatra T-101. To navazovalo na úspěšný model Tatra T-001. Nové letadlo dostalo poznávací značku OK-TAO. V letounu byl zastaven čtyřválcový invertní vzduchem chlazený licenční motor Tatra T-100. Tyto motory vyráběl pro studéneckou vozovku kopřivnický závod Tatra.

Přibližně čtyři měsíce připravovali naši konstruktéři tento letoun na zhruba pět tisíc kilometrů dlouhý let. Do stroje zabudovali přídavné nádrže na palivo. Letoun tak mohl ve vzduchu vydržet zhruba třicet hodin.

Posádka si vybrala letovou trasu Praha - Chartúm.

Dne 16. května 1938 byly skončeny všechny zkoušky a přípravy. Nádrže letounu naplněny „do plna“.

Brzy ráno 17. května 1938 ve 04:35 odstartoval letoun T-101 z ruzyňského letiště. Za 26 hodin a 25 minut letu dosáhli major Jan Ambruš a šéfpilot Vojtěch Matěna světového dálkového rekordu, když překonali vzdálenost 4 340 km a bez mezipřistání dosedli v Chartúmu.

Za Vagonářské muzeum, Iva Hoňková

PS: Vy se na toto letadlo (jeho repliku s původním motorem) a další výrobky nejen ze Studénky můžete těšit 1. září, kdy pro Vás na mošnovském letišti chystáme akci s názvem Technické dědictví aneb práce našich předků...o tom ale zase příště.

Posunout nahoru